رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خبر داد:

تصویب ساماندهی بازار بزرگ کاشان در ستاد بازآفرینی شهری

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی شهرستان کاشان گفت: بازار بزرگ کاشان، یکی از طولانی‌ترین بازارهای تاریخی جهان است که طرح ساماندهی آن در ستاد بازآفرینی شهری تصویب شد.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۴۱

جام جم آنلاین اصفهان به نقل از ایسنا؛ احمد دانایی‌نیا اظهار کرد: بازار کاشان، نشان دهنده تعاملاتِ اقتصادی پویا با حرفه‌های متنوع است که با توجه به نقش حیاتی این بازار، برای ساماندهی بخشی از این بازار، مبلغ ١۵٠ میلیارد ریال به تصویب رسید تا با مشارکت میراث فرهنگی و ستاد بازآفرینی شهری هزینه شود.

وی افزود: بازار بزرگ کاشان از نظر تاریخی، معماری یک اثر قابل توجه است و خوشبختانه طرح‌های اجرایی این بازار توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی تهیه شده تا با تخصیص اعتبار، عملیات ساماندهی آن اجرا شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع‌دستی شهرستان کاشان، تأکید کرد: بازار کاشان، از عهد سلجوقیان تا زندیه از مهم‌ترین و زیباترین بازارهای ایران بوده که در اواخر قرن دوازدهم هجری قمری بر اثر زلزله به کلی ویران شد، اما در دوران قاجار به دست معماران چیره دست ایرانی به نحو مطلوب بازسازی شد و رونقی دوباره گرفت.

دانایی‌نیا با اشاره به ثبت تیمچه تاریخی امین‌الدوله در فهرست آثار ملی در روز ۲۷ دی ۱۳۵۳ گفت: این تیمچه‌، یکی از مهم‌ترین و زیباترین تیمچه‌های ایرانی است که در سال ۱۲۸۵ هجری قمری، به دستور فرخ خان غفاری کاشی ملقب به امین‌الدوله ساخته شد.

وی گفت: خاندان غفاری کاشی یکی از اصیل‌ترین خانواده‌های کاشانی بودند که جد بزرگ این خاندان، به نام میرزا معزالدین، از عمال و صاحبان قلم کاشان بود که در سال ۱۱۶۲ه.ق از جانب کریم‌خان زند به حکومت کاشان، قم، نطنز و جوشقان منصوب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی شهرستان کاشان، اظهار کرد: خاندان غفاری، رجال معتبر و مؤثر و صاحب نام بودند که چند تن از آنان در دربار ناصرالدین‌شاه، متصدی امور حکومتی و ریاست تفنگ‌داری بودند و به مقامات مهم مملکتی رسیدند. 

دانایی نیا افزود:  فرخ‌خان امین‌الدوله که از روزگار پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار به دستگاه درباری راه یافت، نخستین فرد شاخص و کاردان و پرتوان و سرسلسله یکی از ده شاخه پسری این خاندان بود که مناصب مهم دولتی و دیوانی و درباری را بر عهده داشت.

وی تصریح کرد: تیمچه امین‌الدوله دارای سه طبقه بنای مستحکم و مسقف مرتفع با دهانه وسیع و کم‌نظیری است که علاوه بر زیبایی‌ و شاهکارهای هندسی که این بنا را ممتاز و در نوع خود بی‌مانند ساخته، در استحکام ساختمان، طرح و اجرای آن چنان دقت و مهارتی به کار برده شده که پس از گذشت بیش از صد سال، کوچک‌ترین خللی در بنیان این بنا پدیدار نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع‌دستی شهرستان کاشان، گفت: تزئینات هندسی آسمانه تیمچه امین‌الدوله که با مقرنس‌کاری و پیوند آجر و کاشی اجرا شده، نمونه بارز سبک ایرانی است که  هندسه دقیق و هارمونی رنگ، زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها